Resident Evil 6 – A bioterrorizmusnak nincs vége

resident-evil-6

A Capcom ismételten elhozta nekünk a világvégét. Raccoon City-t magunk mögött hagyjuk a csoszogó zombijaival, ugyanis ezúttal főként a világ keleti területein fogjuk a bioterrorizmus útját állni három plusz egy kampány keretein belül, s ezt akár cooperative játékmódban is megtehetjük.

Ki ne emlékezne a sorozat 1996-ban megjelent első darabjára. Akkor a Capcom egy olyan játékot tett le az asztalra, ami nagy hatással volt, s jelenleg is van a fejlődő játék iparra. A kilencvenes évek közepén megjelent alkotás nyomasztó hangulatával s légkörével egy olyan játékot adott nekünk, melyre a mai napig nagyszerű emlékekkel tekintünk vissza. Ki ne emlékezne a hátborzongató élményre, mikor az első átvezetőben megpillantotta a hamarosan ránk támadó zombit, vagy arra, mikor a számunkra ismeretlen szobák ajtaja előtt még nem tudtuk, mi vár ránk a túloldalon.

A sorozat második része 1998-ban jelent meg, mely új szereplőkkel, ezúttal Raccoon City utcáira kalauzolt minket, természetesen tengernyi zombi társaságában. A fiatal rendőr-, s az előző részben megismert Chris Redfield húgának története még mindig tudta tartani azt a színvonalat, melyet az első rész felépített. Ekkor még nem tudtuk, hogy az eddig megismert karakterek a későbbiekben saját, önálló sztorit kapnak, de valljuk be, ki gondolta volna még akkor, hogy megannyi részt meg fog élni a sorozat?

Egy évvel később, 1999-ben megérkezett a sorozat harmadik része, mely ismét Raccoon Cityben játszódik, s ezúttal az első részben megismert Jill Valentine tér vissza, hogy rendet tegyen a romokban heverő város utcáin. Ebben az epizódban már érződött, hogy a játék kezd veszíteni hangulatából, nem érződött rajta, hogy egy valódi túlélő horror játék. A “Nemesis” alcímmel ellátott alkotást mégis hatalmas siker övezte, s a Capcom tovább folytatta a sorozatot. Hogy ez nekünk jó-e, avagy sem? Nehéz erre választ adni, hisz a vélemény megoszlik: sokaknak tetszik az újfajta játékstílus, melybe több akció elem került, vannak olyanok, akik visszasírják az első részek stílusát.

A sorozat ma már egész más irányba halad, s a horrorisztikus hangulatot felváltották az akciójelenetek, a puzzle részeket minimálisra csökkentették, s csupán csak egy-egy karakter, illetve a cím az, ami megmaradt a nagy elődökből.

434fa648f1cd773a8de3b11ec25ea74b8af4c5d7.jpg__0x529_q85_upscale

A sorozat jelenleg a hatodik résznél tart, s utunk ezúttal nem Raccoon Citybe vezet, hanem egyenesen Kínába. Történetünk középpontjában egy bizonyos “C vírus” áll, a fertőzés az egész világon hatalmas méreteket ölt. A DSO és a BSAA ügynökei már felvették a harcot az egyre gyorsabban terjedő vírussal szemben, s közülük páran ismerősök is lehetnek, hisz itt van velünk a sorozat alapkövénél is jelen lévő Chris Redfield, a második részben megismert, s a negyedik részben is visszatérő Leon S. Kennedy, vagy szintén a második részben is feltűnő kislány Sherry Birkin, aki igazi nővé cseperedett az évek során. Mellettünk természetesen több új karakterrel is megismerkedhetünk, s emellett egy régi barátunk, Ada Wong is tiszteletét teszi. S hogy milyen hatása is van a fertőzésnek az emberekre? Kik lesznek az ellenfeleink? Nos, ezúttal ne számítson senki lassan felénk döcögő zombikra, akiket megfelelő távolságból jó célzással s egy-két lövéssel le is tudhatunk. A C-vírussal megfertőződött alanyok ezúttal bizony intelligensebb fajtává mutálódnak át: karmolnak, rúgnak, harapnak, fegyvert ragadnak, taktikusan próbálnak körül venni minket, s tovább is mutálódhatnak egy erősebb példánnyá. Köszöntse mindenki szeretettel a sorozat egy új típusú zombiját, a J’avo-t.

33acfff72489a37658854ec30f7772eb3250be78.jpg__0x529_q85_upscale

A sorozat hatodik epizódjának eseményeit külön karakterekkel élhetjük át, kik külön kis történettel, sorssal rendelkeznek, más-más végkifejlettel. A prológust követően három plusz egy különböző kampány közül választhatunk, melyek azonos időben játszódnak, így többször előfordul az, hogy keresztezik egymást. Külön szemszögekből találkozhatunk egy-egy szereplővel akikkel korábban, avagy később szintén átéljük az adott eseményt.

Pozitív dolog, hogy a játék elején bármelyik kampánnyal kezdhetünk, nincs fix sorrend, hogy hogyan haladjunk. Ezúttal viszont nem egyedül vágunk neki kalandjainknak, ugyanis minden kampányban kettő karakter közül választhatunk, hogy kivel szeretnénk átélni a történéseket. Ha az ajánlott sorrendben szeretnénk haladni, akkor az első kampány elején kiválaszthatjuk, hogy régi ismerősünkkel, Leonnal szeretnénk átverekedni magunkat a ránk törő zombik hadán, avagy ezt inkább elbűvölő hölgy társával tennénk meg, Helenaval. A voksunkat tegyük le amellett, aki a legszimpatikusabb, egyedül a történetbe beépített quck time eventek térnek el, illetve egy-egy helyszínen rövid időre elszakadunk társunktól, s külön utakon barangolhatunk. A végkimenetelt döntésünk tehát nem befolyásolja. Azért is ezt a kampányt említettem meg, mert talán ennél az egyetlennél érezhető, hogy megpróbáltak meríteni kicsit az első részek hangulatából, és visszanyúlni a gyökerekhez. A vérbeli rajongók leginkább ezt a kampányt fogják kedvelni. Viszont ahogy haladunk előre a játékban, eme hangulatot megtörik, majd felváltják az akció-, és a sorozatos quick time evenetek, s a végén úgy érezzük, hogy a Capcomos srácok maguk sem tudták volna mit is akarnak: horrort, avagy akciót. A játék további részében kiderül, hogy az utóbbi. A soron következő kampányban Chris Redfield, és fiatal társa, Piers Nivans útja során töménytelen akcióban lesz részünk, felpörög a játék, s a maradék enyhe old-school hangulat is elillan.

885780e253d0f4822ad6280f4ae6b156157fc158.jpg__0x529_q85_upscale

A játék folyamán immáron lehetőségünk lesz mozgás közben lőni, valamint egy fedezékrendszert is kapunk. Ennek hála, esetleges tűzharc esetén például egy felborított asztal mögött is védelemre lelhetünk, majd felgyógyítva magunkat, újult erővel golyózáport küldhetünk ellenfeleinkre. Mindezek mellett, immáron tudunk vetődni is, s ezt kihasználva, kúszás közben is meg tudjuk védeni magunkat a felénk közeledő ellenfelektől. E új lehetőségeket a játék folyamán ki is fogjuk használni rendesen, nemegyszer indokolt is lesz használatuk. Természetesen a közelharc is jelen van, s legalább akkora hangsúlyt kap, mint az említett lehetőségek. Ehhez külön quick time event is kapcsolódik, ugyanis mikor valamelyik likvidálni kívánt zombi ránk veti magát, csak ezzel a lehetőséggel tudjuk megvédeni magunkat, minimális életvesztés mellett. Feltéve persze, ha elég gyorsak vagyunk. További újdonság a skill rendszer, melyekbe három különböző képességet helyezhetünk, mint például a pontosabb célzás, vagy kritikus sebzés bizonyos típusú ellenfelekre. Ezek természetesen nem ingyen állnak rendelkezésünkre, bizonyos mennyiségű pontokért vásárolhatjuk meg őket, melyeket a leölt klasszikus zombik, illetve J’avok után kapunk.

6b56698bfe8230c3c203086e5fa8dafe107ae525.jpg__0x529_q85_upscale

A kampányok helyszínei változatosak, bár főképp inkább keleti tájakon fog játszódni a játék túlnyomó része, így többször előfordul az, hogy a fertőzésnek köszönhetően romokban heverő Kína mocskos utcáin kell végigverekednünk magunkat. Természetesen nem ez lesz az egyedüli helyszín, ugyanis a játék a keleti ország meglátogatásán kívül hófedte tájakra is elkalauzol minket, érintetlen barlangrendszereket járhatunk be, vagy éppen egy zuhanás előtt álló repülőgépen kell helyt állnunk társunk segítségével. Egyes helyszíneken lehetőségünk lesz különböző járművek volánjai mögé is kerülnünk, például amikor egy átvezetőt követve akciófilmekbe illő látványos autós üldözés résztvevői leszünk. S mivel ugyebár nem egyedül vágunk neki utunknak, az ilyen esetekben történik az, hogy egyikünk a volán mögött próbál helyt állni az utakon, még társunk fegyverrel próbálja lassítani az üldözött járművet.

Ellenfeleink közül visszatérnek a lassan felénk csoszogó klasszikus zombik, melyeket később a már fejlettebb J’avok váltanak fel. Az egyszeri fejlövés itt már kevés, eme új példányok már sokkal szívósabbak, több töltényt kell beléjük ereszteni, ha túl akarjuk élni a velük való találkozást. S a töltényeket ne sajnáljuk, bőségesen találunk utánpótlást, ugyan úgy, mint az előző részekben már megismert gyógynövényekből. Minden kampány végén találkozhatunk egy végső ellenféllel, akinek legyőzése után egy záró animációt megtekintve máris a készítők névsorát olvashatjuk, viszont ezek a végső harcok sajnos néhol túl hosszúra sikerültek, és a végén már monotonná válnak. Van olyan ellenfél, akit négy, esetleg öt alkalommal is le kell győzni, de az is előfordulhat, hogy ez sem elég neki, s még egy utolsó alkalommal visszatér hozzánk, hogy végképp elvegye a kedvünk az újrajátszástól.

f618e8c25132491681f2d7da8cb6e50a16abfb90.jpg__0x529_q85_upscale

Érezhető, hogy a fejlesztők megpróbáltak rengeteg tartalmat a játékba sűríteni, ami sikerült is nekik, de ez sajnos azt eredményezte, hogy a végén teljesen feje tetejére áll az egész, a történet is kevésbé érthető, nem tudjuk követni az eseményeket. Változatosnak változatos, de picit átestek a ló túloldalára.
Az irányításra panasz nincs, a célzás is a helyen van, bár javasolt, hogy a lézeres rásegítést kapcsoljuk be, ami nem csupán látványosabbá teszi számunkra az akció részeket, de kicsit pontosabban is tudunk célozni, amely a játék egyes pontjain életmentő is lehet. A klasszikus billentyűzet és egér kombinációra épül tehát az egész, de akinek ez nem felelne meg, az nyugodtan használhat kontrollert, a játék ugyanis támogatja ezt a lehetőséget, s automatikusan felismeri.
A kamera nézet egyes helyeken viszont sajnos borzalmasra sikerült. Nem látni merre futunk, így ha nem figyelünk eléggé, hamar a legutóbbi checkpointnál találjuk magunkat. Ezzel a problémával viszont sajnos többször találkozunk, hisz nem egy alkalommal előfordul az, hogy egy erősebb ellenfél elől, az utunkban lévő akadályokat kikerülve, esetleg átugorva, menekülnünk kell. A lehetetlen kameraállás miatt az ilyen helyzetekben fogjuk szálanként tépni a hajunk.
Jó hír viszont a kincsvadászoknak, hogy eldugott helyeken találhatunk rejtett érméket, melyeket ha szétlövünk, az elpazarolt töltényekért cserébe extra tartalmakhoz juthatunk a játék egy menüjében, illetve egy-egy főbb pálya után dögcédulákat is szerezhetünk. Aki szeretné tehát a játékot teljesen kijátszani extrákkal együtt, annak bizony többször is el kell kezdeni, több nehézségi fokozaton.

ba08c5798fb85dc6c7fd47d7ee960e2673138cc7.jpg__0x529_q85_upscale

A grafikáért egy nagy piros pont jár a készítőknek, mert igazán szépre sikerült a játék. Egyedül talán a helyszínek azok, amik kevésbé részlet gazdagok, de ha az összhangot nézzük, ez nem feltűnő. A karakterek megfelelően kidolgozottak, a fény-árnyék hatás is teljesen rendben van. Zenei téren is szuperál a játék, az eseményekhez jól megkomponált kis szerzeményeket kapunk, amik teljesen illenek az adott cselekményhez.

Habár a játék nem nyújtja azt az élményt, melyet az első részek, mindezek ellenére egy igazi, pörgős, változatos akciójátékot kaptunk a Capcomtól. Aki tehát egy old-school Resident Evil élményt vár, azt sajnos csalódni fog, aki viszont kedveli ezt az új irányzatot, és egy kis zombi akcióra vágyik igényes kivitelben, az mindenképpen tegyen egy próbát eme darabbal, nem fog csalódni benne.

felirat-teszt72

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply