Dota 2 – Teszteltük a legelső és legsikeresebb MOBA játék második részét!

dota2_beta_end

Két év béta fázisban üzemeltetés után megjelent a Dota 2 teljes verziója. Immáron itt van az eredeti MOBA játék, levették róla a pórázt, és azóta a legsikeresebb Steames játék.

Nehéz dolog egy olyan játékról írni, ami már 13 éve működik, és valószínűleg már mindenki ismeri. Pontosan, akkor minek írok egy ilyen játékról? Hát azért, mert megújult, és immár második részét köszönthetjük. Ez az egyetlen játék, amelynek a második része gyakorlatilag megegyezik az elsővel, és nem azért, mert rókabőrt akartak lehúzni róla, hanem mert az összes játékos így lett teljesen elégedett. Aki még nem találta volna ki, a Dota 2-ről írok. A játékról, amelyet nem játékfejlesztők fejlesztettek, amelynek neve nem az, amit gondolunk, és ami egy saját stílust teremtett, amit azóta jó páran próbáltak meglovagolni kisebb-nagyobb sikerrel. Ez a stílus a MOBA névre hallgat.

Hol is kezdődött?

Aki ismeri a játékot, annak lehet a következő bejegyzés kicsit unalmas lesz, de ha esetleg nem ismered, akkor most mindent megtudhatsz róla. Minden az Aeon of Strife-fal indult még a Starcraft alatt. A játék a kezdetekben igazából nem önálló volt, a Warcraft 3 megjelenésével robbant be igazán, amikor egy IceFrog nevű játékos továbbfejlesztett egy térképet a War3 pályaszerkesztőjével, amely a Defense of the Ancients nevet kapta. Ennek a rövidítése a DOTA.

dota1

A pálya nagyon híres lett. Persze volt egy kevés átfutási idő, amíg elérte a ma is használt, végleges formáját, de az emberek megszerették. A „játékmód” nagyon egyszerű volt. Adott egy térkép, ahol két frakció vív egymással, pontosan átlósan felezi meg a térképet egy folyó (igazából patak, mert lehet benne flangálni).  Mind a kettőnek van egy bázisa, amit meg kell védeniük a túlélés érdekében, ahogy erre a játék neve is utal. Ezek a jobb felső, és bal alsó sarokban helyezkednek el. A két frakciót 3 út köti össze, és ezen folyamatosan csapatok masíroznak, amelyeknek célja a másik bázis elpusztítása. Ezeket nevezik creepeknek, amik alapvetően mind a két oldalnál ugyanannyira erősek. Ha nem avatkozunk be, akkor a határvonalnál harcolnak. Ezeken az utakon ráadásul tornyok helyezkednek el, amik nehezítik a másik félhez való eljutást. Fele úton egyik, fele úton másik csapat fennhatósága alatt állnak ezek a tornyok. Ezek megakadályozzák a korai rushokat, így nem lehet lerohanni az ellenség bázisát. Ezt még bebiztosították azzal is, hogy az épületek csak egymás után pusztíthatóak el, nem lehet megkerülni őket. Persze vannak mellékutak, ösvények ahol kerülhetünk, de ezek is csak a stratégia elemeit fokozzák, és attól, mert kikerültünk egy-egy tornyot, még csak az ellenség vonalai mögé kerültünk, ahol életünk hamar véget érhet. Akkor hogyan befolyásolhatjuk ezt a csatát? Mindkét tábort öt játékos támogat, öt kiválasztott hőssel.

map

A játék egyszerű: menedzseld a saját hősödet, fejleszd képességeidet, és győzzétek le az ellenséges bázist! Persze, nem eszik ilyen forrón a kását. Ha csak ennyiből állna a játék, nem lenne ekkora rajongótábora. A stratégia a hősök párosításában, az őket felszerelő itemek képességeinek használatában, és persze a csapatmunkában van. A hősöknek négy képességük van. Az utolsó a legerősebb: az ulti, amely akár jelentős befolyással is rendelkezhet a harcokban (ha jól csinálod). A hős maximum szintje 25 lehet, így általában 4-4-4-3 a képességeik fejleszthető szintje, emellett 10-et fejleszthetünk a hős statjára (általános tulajdonságok növelése Strenght-Aggility-Inteligence). Már maga a hősökkel való játék is eldönthet egy meccset, de hogy még tovább fokozzák a játékban rejlő stratégiát, rengeteg tárgy/felszerelés (ezek az itemek) érhető el a játékban, amelyek önmagukban is erősíthetik a hősünket. De bizonyos recepteket követve nevesített cuccokat is összerakhatunk belőlük, amelyeknek különleges képességeik vannak, vagy egyszerűen az erejük nem hagyható figyelmen kívül. A megoldások száma végtelen. Minden a játékosokon múlik, és a csapatjátékon, ami a Dota szíve és lelke.

dota 2-ingame-batrider-allpick

Gondolom már feltűnt az, hogy a DOTA-t vagy rövidítésként írom, vagy Dota-ként, mint név. Nem egyszerű a helyzet, amikor a játék „megalkotója” egy másik védett licencszel rendelkező játék pályaszerkesztőjével alkotta meg saját játékát, amivel még többen is játszanak, mint az alapjátékkal. Ugye, hogy bonyolult? De nem kell aggódni, ez csak jogi csűrés-csavarás, hogy miért is? A War3 pályaszerkesztővel készített DOTA jog szerint a Blizzard programjával készült termék, ami a Blizzard tulajdona. A hatalmas játékos bázis miatt érthető, hogy ebben nem kevés pénz van, ezért a Blizzardnak sem mindegy, hogy a második rész kinek fogja termelni a bevételt. Szerencsére a „megalkotó” Icefrog nem hagyta magát, kiált a „terméke” mellett, és harcolt a játékáért. Többek között a játék nevéért is. Nem kis segítséget kapott, mert mellé állt a Valve, aki támogatta minden fronton, és egy tőkeinjektálással együtt elkészítették a játék második részét. Gabe (a Valve vezérigazgatója) megérezte a pénz szagát, és csapott a varázspálcájával. Így IceFrog vezetőtervezője lett a projektnek. Nem kellett sokat tenni, csak a régi grafikát egyedivé lecserélni, ami a kornak megfelelő, és felépíteni azt a rendszert, ami a Warcraft 3 játékon belüli működés miatt hiányzott a DOTA-ból. Hogy befejezzem a történetet, és egy kevés humort is közzétegyek, a tárgyalások eljutottak addig, hogy a DOTA következő része nem igazán a Blizzard szárnyai alatt készül. A név kötelez, és ez egy igen fontos pont, hiszen amikor több millióan ezt a nevet ismerik, akkor nem mindegy melyik játék dobozán fog csillogni ez a név. A Blizzard nem engedett a Defens of The Anchient-ből, aminek rövidítése DOTA. Icefrog és társai, mivel ebben nem tudtak megegyezni a Blizzardal, azt mondták; „Rendben, a nevet megtarthatják, de akkor a játékunk levédett neve Dota 2 lesz!” -Értetlen arcfintorok után, visszakérdeztek- „De hát a Defense of the Ancients (DOTA) az előbb egyeztünk meg, hogy a miénk, akkor most miért Dota 2.” „Nekünk nem a rövidítés kell, a név maga lesz a Dota, mint szó”. Ebbe a bíróság sem tudott belekötni, és az ügyvédek is csak pislogtak. Így lett az, hogy a Warcraft 3 alatt működő mód, DOTA vagy DoTA néven ismert. A Valve által működtetett ingyenes játék pedig a Dota 2, a Source Engine-re felépítve, a Steam hátterével működtetve a jelenleg a PC MOBA stílusának egyik legjobb, legadditívabb, legprofibb játéka. Ha egyszer rabul ejt, örökre a foglya maradsz.

Blizzard-Logo-Fail-dota

Akármilyen hihetetlen, a Dota semmit nem változott, és mégis mindenben megváltozott. Hogyan is lehet ez? Nagyon egyszerű, a Dota már a Warcraft 3 –as módjában is tökéletes volt, egyszerűen már kész volt, mint játék. Szerethető volt, és tökéletes a világméretű e-sportra is. Azóta sem változott semmi játékmechanikailag, csak jönnek hozzá az új tartalmak különböző hősök személyében. Persze kisebb javítások mindig történnek, hogy az egyensúly megmaradjon. Itt olyan dolgokra kell gondolni, mint egy fa átültetése, vagy egy sebesség, esetleg egy spell sebzésének újragondolása. Ezek általában attól függnek, az emberek éppen hogyan játszanak az online csatamezőn, vagy milyen bugot próbálnak kihasználni. Különben, IceFrog azóta is fejleszti a DOTA játékot, sőt igazából egy próbaverzióként tekint rá. Ha be akar vezetni valami újítást, a DOTA-ba teszi be, mivel nagyon sokan játsszák még mindig, és tökéletes az ilyesfajta tesztek futtatásra. Ha beválik a változtatás, megy az integrálás a Dota 2-be, így megy ez manapság.

Hiszen nézzük csak, jelenleg 112 hős van a DOTA-ban ebből 102-t tartalmaz a Dota 2 is. Egy meccs körül-belül olyan 45 perc. Ha csak mindegyiket kipróbálod egyszer, akkor már 100 órád van a játékban, és akkor még csak próbálgattad őket, egyiken sem vagy profi, vagy egyáltalán jó szinten. De vegyük ennek dupláját, akkor már mondjuk tudod, hogy melyik hősnek, milyen lane-re, milyen ellenfelek ellen, milyen csapatkombinációval, melyik időszakban milyen cuccra is van szüksége. Persze 200 óra a mai világban körülbelül már háromszor akkora, amit egy durva RPG-be öltünk volna. Mivel a játék megtanulása is hónapokat jelent, ilyenkor kellemetlen igazán, hogy a Dota 2 játékos tábora nem különösebben elnéző. Tudnod kell mi mire való és a szerepedet is, amit a hősöd képvisel. Ez az egyetlen hátránya a Dota 2-nek, de mivel ez igazából ennek a bonyolult stílusnak a védjegye nem is igazán a játék hibájának lehet felróni. Innen is látszik a Dota micsoda múltra vezet vissza, hiszen egy ilyen játékba ma már senki nem merne pénzt tenni, de a Valve-nek ott volt a biztosíték a DOTA több milliós játékos bázisa. Teljesen idegen lehet a kezdő játékosoknak, hogy miért is lejtenek a csapatok néha tánchoz hasonló jeleneteket egy- egy komolyabb összecsapás előtt. Hiszen a helyezkedés és a reflexek, az hogy ki kezdi és mivel, mindent megváltoztathat. Akkor hogyan is kezdjék a kezdők ezt a nehéz játékot?

dota 2 training-program

Ami hiányzott:

Valve is tudja a hiányosságokat, így nemcsak botokat épített a játékba, akik ellen lehet akár csapatosan is gyakorolni, de nem rég bekerült még az oktató üzemmód első pár fejezete is, ami kalandos formában tanítja meg nekünk az alapokat. De én is mindenkinek azt ajánlom, egy tapasztalt baráttal az oldalán kezdjen a játéknak. Neki van türelme segíteni, és szeretne is, mivel többen minden játék sokkal jobb.  Ha megvan a sikerélmény, gyorsabban megy a tanulás is, és hamarabb ráérzünk annak az ízére, mitől olyan egyedi és fantasztikus játék a Dota 2.

Nézzük milyen elemek azok, amelyek nélkül már nehéz lenne elképzelni a Dota 2-t. A matchmékőr program, az hiányzott, lehetett használni a „create a game” funkciót, és az épp aktuális pályát, tehát a legújabbat megkreálni. Aztán reméljük, hogy 9 olyan ember csatlakozott, akik közül egyiknek sem az lesz az első kérdése, „Hogyan kell építeni?”, vagy „Hol kell parasztot vásárolni?”. Immáron egy kattintásra indíthatjuk a könnyen alakítható meccskeresőt, pár perc és már játékban is vagyunk.

dota 2 find match-region-language-playmode

Sok pénzt öltek a szerverbázisba a Valve-nél, és nagyon is jól működnek, mivel a kereső automatikusan csatlakoztat minket a legközelebbi szerverparkhoz, és a játék is teljesen stabilan fut, nincsenek szerverhibák. Ha nagy gáz van, még mobilinternetről is elfuttatható a dolog, tényleg kipróbáltuk, csak bírjuk adatforgalommal (kb 10-15 perc/10Mb). Ha esetleg csatlakozási hibáink vannak a saját netkapcsolatunk miatt, a játékosok a szünet használatával megvárhatják egymást, és a rendszer az esés után még 5 percig engedélyezi a visszacsatlakozást a kieső játékba, ami eddig nem nagyon volt. Beállíthatjuk, milyen módot szeretnénk játszani az egyszerű All-Pick-től kezdve a versenyeken elfogadott Captains Mode-ig. Szűkíthetünk régióra és nyelvre is. A kereső elég gyorsan működik, persze 10 embert kell össze szedni így valamikor gyorsabb, valamikor lassabb a keresési idő, ezt napszakja is válogatja. Speciálisabb kereséseknél néha 3 percet, vagy többet is várnunk kell, de mindig találunk meccset előbb-utóbb.

dota 2 team-courier

Komoly probléma volt a Warcraft 3 játékon belüli működés miatt az, hogy a játékosok korlátlan profillal rendelkezhettek. A Warcraft menüjében egyszerűen csináltál egy újat. Sajnos, mivel a Dota egy komoly csapatjáték, nem mindegy hogy kivel, vagy kik ellen játszunk. Főleg az olyan embereket szeretnénk kerülni, akik sportot űztek a trollkodásból, vagy rejtegették a profizmusukat, és azt élvezték, ha a direkt kezdőknek indított játékba lépnek be.

A Valve új rendszerében a Nickek igaz cserélődhetnek, de mindig tudni fogod, hogy a Nick mögött melyik steam account áll. Ráadásul a meccsek után mindenki XP-t kap aszerint, hogy hogyan játszott. Az emberekhez szinteket párosítanak, különben a csapatokhoz is. Mivel megvannak a szintek, ezt a kereső program figyelembe veszi, és így párosít. Sőt, még arra is figyel, barátainkkal hányan csatlakoztunk össze „egy party-ba”. Hiszen valószínűleg együtt jobbak vagyunk, vagy már összeszokottabbak, így nem a leggyengébbekkel párosít minket össze, hiszen úgy nem is lenne izgalmas.

Visszatérve, mivel egy profilunk van a tetteinknek igenis következménye van. Ha, valaki káromkodik, vagy egyszerűen direkt szúrja el a csapatjátékot, esetleg tényleg nagyon béna, de nem tágít az ellenfél kardja alól. Biztos, hogy Report-olni fogják, nagyon tiszta rendszer, ha valami probléma van egy játékossal, kitöltöd. Felajánlja a tipikus problémákat, amivel baj szokott lenni, ’Feed’, ’Chat Abuse’, ’Bad Voilance’, de ki is tölthetjük a kis rubrikát, mit nehezményeztünk, és már megy is a Report. A rendszer összegyűjti, elemzi az eredményeket, és ha több oldalról (tehát több személytől is) hasonló jelentést kap, akkor a rendszer lép. Emiatt sokkal kevesebb az „összetűzés”, az emberek odafigyelnek egymásra, és rájönnek, hogy egy kedves humoros közösségben sokkal jobb a játék.

Persze sajnos még mindig találni habzó szájú playereket, de sokkal kevesebbet, és a meglétükről nem is a játék tehet. Nem csak negatív értékelés van, nem is lenne igazságos, a Commend a Report ellentéte, ha valaki segít nekünk, támogat, vagy nagyon jól játszik, azt értékelhetjük. A rendszer jól működik, ingyenes a játék, de ha valaki nem tartja be az értelmes emberek szabályait, akkor az tiltva lesz, hosszabb-rövidebb időre.

dota 2 report-commends

Nagyon szuperek az olyan fejlesztések, mint például a hősök képességeinek gyorsbillentyűi. A régi DOTA-ban a hősök képességeinek, az elnevezéseik kezdőbetűi voltak a gyorsgombok. Amelyek nagyon is kellenek a jó játékhoz. Ráadásul mivel sok hős volt, és még több spell név, igazából az egész billentyűzeten voltak eloszlatva ezek a gombok, és nem mindig álltak kézre. Ezt átdolgozták, és a négy képesség, az esetek nagyobb többségében a ’Q’,’W’, ’E’, ’R’, billentyűk kapták meg. A kezelés sokkal ergonomikusabb lett, rengeteg ilyen apróbb fejlesztés volt. A Courier külön menüsort kapott, ahol az ott található gombokkal gyorsan megmondhatjuk neki, mit tegyen. A jót nagyon könnyű megszokni, de egy régi DOTA játékosnak ez mind-mind szuper újítás.

Let the fun begin!

A Dota 2 ingyenes játék, ráadásul a Steam rendszerébe van ágyazva, így felesleges a Ventrilo szerver, hiszen csak a mikrofonunkra van szükség, és a csapattársaink máris hallják, ahogy a mikibe hörgünk, mint Vader nagyúr. Persze a magasabb minőség érdekében a csapatok nem hagyják el a Mumble, vagy Ventrilo szervereket sem. Emellett a Steam egyszerű social rendszere lehetővé teszi a gyors levelezést a játékosok között. Nem tűnt el a „régi” DOTA-ban is megtalálható in-game chat, ahol vagy csak csapattársainknak, vagy mindenkinek írhatjuk a már jól ismert „miss mid”, vagy „Back NOOW” parancsot. A Valve szociális rendszere mindig is kiemelkedő volt, és ezt jól alkalmazták a Dota 2-ben is. Sokkal könnyebb tartani a kapcsolatot a barátainkkal, a „klánunkkal”, hiszen a játékon belül nagyon könnyen létrehozhatjuk saját csapatunkat, majd könnyen menedzselhetjük. A logónkat, szponzorainkat is könnyen hozzá adhatjuk, így a csapatok élete is sokkal könnyebb, tisztább és rendezettebb. Ráadásul miután megcsináltuk saját csapatunkat, külön kereső működik a csapatok csatáira. A rendszer úgy működik, hogy miután megalakult egy 5 fős csapat, három meccset kell játszaniuk, ami alapján besorolja őket a jelenlegi csapatlistába erősség szerint. Ezek után a meccsekért pontokat kapnak a csapatok, és így változik a listában betöltött helyezésük (mint a nemzetközi sakkjátékosok pontjai).

dota 2 team edit option

MOBA játékok egyik nagy hibája a kezdők nehéz beilleszkedése, hiszen a játék elég bonyolult és összetett, ezért nehéz beletanulni. Ráadásul nem mindenkinek van türelme arra, hogy pár kezdő miatt a saját játékideje „fecsérelődjön el”. Igen magas a száma a szóbeli, vagy írásbeli megnyilvánulása egyes játékosok becsmérlésének, ez is a stílus egy kellemetlen védjegye. Ezen a téren is sokat fejlődött a játék. Hiszen az emberek félnek a sok Report következményétől. Nagyon sokat segít a kezdőknek a shop és az item build segítség, aki ismeri a LoL játékot, ez onnan ismerős lehet. Ők is hasonlóan oldották meg. Tényleg, ha erre került a szó, akkor oszlassunk el egy tévhitet. A DOTA volt a legelső MOBA játék, ez a játék alkotta meg ezt a stílust, majd miután már IceFrog nem egyedül dolgozott, szépen fejlődött a csapat létszáma. Ahogy a csapat létszáma változott az idők folyamán a kilépő embereket felvették nagyobb fejlesztőcsapatok. Így alakultak meg azok a játékok, amiket nem nevezünk nevén :D, Leage of Legends, Heroes of Newerth stb… Valaki DOTA koppintásnak tartja őket, valaki megtalálta bennük azt a dolgot, amit az eredetiben nem. Így szép az élet, de ennél a stílusnál, amelynél az egész játék nagyjából egy meghatározott pályán zajlik nehéz megmondani, mi a „lopás” és mi a saját ötlet. Maximum, ha időrendben nézzük.

Tehát, ha kiválasztunk egy hőst, amikor a boltban nézelődünk, az ablakban bal oldalt megmutatja nekünk a meccs bizonyos fázisaiban mi az, ami jó, ha nálunk van. Így aki teljesen új a játékban, az is tudni fogja, miket kell vásárolni a hősének. Persze a kezdőknek nehéz dolguk van, de nagyon sokan próbálnak segíteni nekik. Akár magyar viszonylatban is érdemes figyelni azokra a közösségre, akik segíthetnek a dolgunkban, ilyen például Dota 2 Hungary Fórum. Ahol például az összes hőshöz megtaláljuk a hasznos információt, amire szükségünk lehet.

dota 2 -shop-helper

Ingyenes, ez miért éri meg?

gabe

Pontosan azért, amiért a régi DOTA indításakor, mindig megnézték az éppen becsatlakozott játékost. Mennyit nyert? Mennyit Denied-ol? Ebből leszűrhették milyen szinten is van. Persze nem csak a tudás, a külsővel is legalább ennyit foglalkoznak a játékosok. Erre épít a Dota 2 boltja az „Item-Shop”. A hőseinkre különféle cuccokat vásárolhatunk, amivel sokkal jobban néznek ki. Erre mindenki kiad egy kevés pénzt. A mikro-vásárlások sikeréről nem is beszélnék, egyszerűen jól működik, és termeli a pénzt. A Dota 2-ben semmit nem vehetsz, ami a játékban előnyt nyújtana neked. Helyette viszont ütősen kinéző páncélokat és fegyvereket vásárolhatsz kedvenc hőseidre, újfajta courier-skineket, announcer-hangokat vehetsz, de átalakíthatod a felhasználói felületed kinézetét is. Ezek egy része ráadásul a Steam Workshopon keresztül a rajongóktól érkezik, így a pénzed egy része őket támogatja.

Ha mégis szeretnétek, egy egyszerű példával meg lehet mutatni, mennyire is működik. Vegyük a 2013 The Internationals bajnokságot, amibe a Valve bedobott 1 millió dollárt össznyereménynek. Ez hogy csúszott fel 2,6 millió-ra? A Dota shopjában meg lehetett venni egy kis könyvecskét (elektronikus persze), amiben a versenyzőkről olvashattunk, gyűjthettünk virtuális játékosokat és csinálhattunk belőlük csapatot. Ráadásul kiemelt módon követhettük a bajnokságot. Ezen kívül egy-két plusz itemet kaptunk hozzá, ez mindössze 7€ került, viszont minden könyv 2€ nyomott a verseny összes díjazásába. Mennyit is adtak el csak a könyvecskéből, hogy összejött a +1,6 millió dollár? És Gabe újra csapot a varázspálcájával.

Mégis mit lehet akkor még mondani róla?

Hatalmas harcok dúlnak a MOBA játékok piacán. Mindenki érzi a pénz szagot, és ha csúnyán akarok fogalmazni itt, kapja a legkevesebb sarat az a nyakába, aki másol más játékot. Mert nem nagyon lehet magát a stílust máshogy megalkotni, csak ha az egész keretet „lemásolod”. A Blizzard is dolgozik a saját verzióján, a Gyűrűk Urának is megjött a MOBA játéka. Az End of Nations is átváltott a MOBA stílusra fejlesztés közben. Sokan akarják, de nem fog mindenkinek sikerülni, van akinek jól sikerült, mint a Leage of Legends-nek, a tökéletes időzítés megtette a hatását és mára nem ritka, hogy 5 millióan játsszák egyszerre, és mellesleg idő közben az egyik legnagyobb e-Sport cím lett a világon. Azért azt le kell szögezni, hogy ezek másolatok, sokszor nagyon jó, és briliáns játékok. De, az eredeti játékról immár levették a láncot, már béta állapotban is a legtöbbet játszott Steam játék volt, és megdöntötte az egyszerre legtöbben játszott játék rekordját is, és azóta is töretlen. A legjobb a stílusában, egyedül két problémája van amit fel lehet hozni, de ezek a problémák is olyanok, hogy ha nem lenne akkor nem ugyan az a játék lenne, amit annyira szeretünk. Először is, amíg nem egy megszokott társasággal játszol, vagy a csapatoddal, addig mindig is ki leszel téve annak, hogy a másik négy csapattársadon nagyon sok múlik, hogy egy óra múlva vidám vagy szomorú fejet fogsz vágni, akár tehetsz róla, akár nem. Ez egy csapatjáték. A másik dolog, piszok rossz dolog veszteni, akár mit is csinálsz 😀 Senki ne lépjen csak tovább, mindenki próbálja ki a játékot, nem veszíthet semmit, egy ilyen élménytől ne fosszátok meg magatokat. Akkor tehát, keressétek egymást és „Find Match”…

felirat-teszt96

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply