The Banner Saga Factions – A viking sakk

the banner saga

Eszméletlen jók azok a stratégiai játékok, ahol dolgoznod kell azért, hogy megverd az ellenfeled, és így ténylegesen élvezni tudod a győzelmet. A The Banner Saga Factions egy ilyen játék

Kicsit félreérthető lehet ez a „sakk” kifejezés használata, amire rákaptam, tudniillik ez volt az első benyomásom a játékról, amikor elkezdtem vele játszani. Lehet, hogy van egy fura betegségem, de ahogy megjelenik Steam-en egy ingyenes játék szeretem megnézni, hátha valami korszakalkotó dologról van szó. A vicc az, hogy a The Banner Saga-ra már fejlesztése közben felfigyeltem, ugyanis egy jó kis Kickstarter projektként szedett össze úgy mond közönségpénzt. Nézzük tehát ezeket a vad északiakat!

Félig kecske-Félig óriás

Utálom az olyan játékokat, amelyek ráerőltetik a tutorial módot a játékosra. Lehet, hogy a stílus nagy kedvelője vagy, akkor minek kell végigjátszanod azt? Ezt sosem értettem, de a TBSF-is ilyen! (ezentúl legyen inkább csak Banner Saga). Igaz, ugyanezt teszi, de kicsit intelligensebb módon. A játék indítása után egyből egy kis történetbe csöppenünk bele, amely egy harccá bontakozik ki, aminek a végső „lépéseit” nekünk kell befejezni. Persze a program fogja a kezünket és megmutatja, mit kell csinálni, miközben megmutat minden funkciót a játékban. Nagyon értékeltem, hogy keretet adtak a tutorial módnak. És nem olyan keret volt, amelynél egyből látszódik, hogy ez csak egy oktató mód.

The Banner Saga Factions- tutorial történet videó

Elvarázsoltak a videók, és vártam mi történik. Tehát kezdésnél már egy kis pluszról indult a játék. Ha le kéne írnom a játékot, a Heroes sorozathoz tudnám hasonlítani, amit szerintem mindenki ismer. Annak a harc megoldása gyakorlatilag leírja a Banner Saga-t. Aki nem értené, annak egy kis magyarázat: egy kis területet kapunk, mezőkre osztva és azon mozgatjuk a bábuinkat. A játékban megalkotjuk csapatunkat, amely hat harcosból áll. Megkötéseseket ugyan kapunk, mivel három különböző harcos típus van, és nem állhat csak egy fajta „egységből” az egész csapat. Van az óriás (nagy, erős, ráadásul jól bírja a strapát), a nyilas (távolsági harcos) és a Raider (mezei harcos: balta+pajzs). Óriásból három, raiderből négy, nyilasból maximum három lehet a csapatban, jól látjátok, ez egy hat fős csapatban kompromisszumokat jelent. Ezért saját játékstílusunknak megfelelően alakíthatjuk csapatunk összetételét.

The Banner Saga Factions-promote

Minden harcos fejleszthető. Három irányban léphetnek tovább a „basic” állapotukból, kivéve az óriások, mert őket csak két fő fajtába lehet sorolni, és azon belül lehet három „végállapotuk”. Ezen kívül minden harcosnak van egy szintje, amely előre láthatólag eddig három lehet. Jó ideig ebből csak egy volt elérhető, most már elérhetővé tették a második szintet is (később leírom ez miért fontos). Ezen kívül az óriásoknak, és a raidereknek van passzív képessége, a nyilasoknak ebben a játékban bőven elég az, hogy távolsági harcosok. Ráadásul minden harcos fajtának speciális képessége is van. Máris látszik milyen összetettek a harcosok.  Ezeket a dolgokat is tagolhatnád-àÓriásból lehet védekező (itt a passzív képesség az, hogy ha valaki megtámadja, az automatikusan veszít az armor értékéből egyet), és támadó (passzív képessége elég agresszív, hiszen a támadó óriás amely mezőre támadott, annak a terület közvetlen szomszédjaiban lévő ellenfelekre is sebez egyet [életből]). A védekezőnek pajzsa van, és több armorja, és jobban bírja az ütést. A támadó óriásnak egy kétkezes fegyvere van, és a támadó értéke nagyobb. Említettem egy speciális képességet. Bizony ám, még az is van. Tehát ha gyorsan summázom a dolgot, 3 fajta harcos típus, fejlődésnél mindegyik 3 fajta irányba specializálódhat, ráadásul a szintek szerzésével az alapvető, és a speciális képességük is fejlődik. Ezután mondja valaki, hogy a The Banner Saga-ban nem tudja saját ízlése szerint kialakítani a csapatát. Ezt az egészet, megfejelték a fejlesztők azzal a dologgal, hogy a harcosok tulajdonságait egy pontrendszerrel lehet leírni, amit lehet befolyásolni, és az első fejlődés után ezeket a pontokat újra oszthatjuk. Itt a harcosokhoz egyeztethető alapszabályokat be kell tartanunk. Minden értéknek van egy minimum, és maximum pontja.

Állítgatás a végtelenségig

Nézzük, a harcosok képességeit: mit tudunk róluk, és mit lehet állítani. Ability (Itt kapunk arról információt, hogyan működik a harcos különleges képessége, és a fejlődési szintekkel később hogyan változik). Megemlítenék pár speciális képességet, hogy érezhető legyen, miket tudnak az egyes egységek. Az egyik fajta nyilas például, a területre szór szét egy kis olajat, majd egy tüzes nyíllal meggyújtja azt. Így több körig azokon a mezőkön automatikus sebzés éri azt, aki áthalad rajta. Az egyik óriás például, kétkezes pallosát tudja körbeforgatni, és így mindenkit megsebez egy fél körben. A raider-ek közül az egyik például nekifut az ellenfélnek, amivel leveszi az armor értékét, majd az ellenfél háta mögül kecsesen visszaszúr a kardjával.

The Banner Saga Factions-képességek

Armor: értelemszerűen a harcos páncélját adja meg.
Strenght: életerő, és a sebzésért felel.
Willpower a kűrt ereje! Amelyet valamilyen adrenalinszerű boostoláshoz tudok hasonlítani. Tisztára, mint a sportolók. Ezt használva többet mozoghat, nagyobbat üthet, 120%-ot tud beleadni.
Exertion: ez a képesség határozza meg, hogy egy „alkalommal” hány Willpower pontot tud felhasználni a karakter.
Break: ez a képesség egyszerűen azt mutatja meg, hogy egy normál ütésnél mennyi pajzsot tud levenni az ellenféltől a harcos.

Let’s Fight!

Miután megtaláltuk ellenfelünket, van egy rövid 60 másodperces gondolkodási időnk, hogy elhelyezzük harcosainkat. A csatatér területén az első két sorban van helyünk állítgatni, és számít, hova tesszük őket. Ezután elkezdődik a harc, megkapjuk a lépési sorrendet, és szépen egyesével lépkedünk a katonáinkkal felváltva mi, és az ellenfél. Kicsit arról, hogy a harc közben, hogyan is történik ez a Willpower képesség használata. Egy körben egy harcos mondjuk, négy mezőt tud haladni, de ha felhasználunk egy Willpower pontot, akkor ötöt.

The Banner Saga Factions-matchmaker

A támadás egyszerű, az ellenfelet kijelölve, vagy élet pontjaiban, vagy az armorjában okozhatunk károkat. Ez ilyen egyszerű. Ha sebzünk valakit és a sebzés kettő lenne, de rátekerünk 2 Willpower pontot, akkor 4 lesz a sebzés, vagy a pajzs levétel. Attól függ, melyiket támadjuk. Minden egységnek megvan, hogy mennyi Willpower ponttal kezd, és mennyit tud egy mozdulatból használni. Hogyan lehet csata közben szerezni ilyen pontot? A képernyő tetején van egy kürt, amire töltődnek az átadható Willpower pontok. Ha elesik egy ellenséges harcos, kapunk egy pontot. A kiosztás mi sem egyszerűbb. Amelyik harcosunkkal épp lépnünk kell (ki van jelölve), akkor annyi willpower pontot kap pluszban, ahányszor megszólaltatjuk a kürtöt. Ezen kívül van egy Rest gomb a játékban, amikor a harcos passzolja a körét. Ilyenkor is termelődik egy Willpower pont. A harcban a helyezkedés nagyon fontos, hiszen például a Raiderek passzív képessége az, hogy a közvetlenül mellettük lévő mezőben álló baráti egységnek megnő eggyel az armorja. Szerencsére itt nincs bonyolítva a harcrendszer azzal az elemmel, hogy ha elölről, oldalról vagy hátulról érkezik a támadás, akkor más a sebzésérték. Viszont a támadásoknak van valószínűsége. Amit egy százalékos értékkel láthatunk, hogy mennyi esélye van a találatnak. Ez főleg a nyilas egységeknél fog sokat számítani. Náluk különben van egy olyan „passzív” képesség, hogy ha nem mozdítjuk őket, és már megsebeztek egy ellenfelet, a következő körben, ha az az ellenfél még a hatótávunkon belül van, arra már pontosabban lőnek, és többet sebeznek. A harc nagyon izgalmas, mivel ha már két olyan játékos találkozik, akik nagyjából ismerik már az alapokat, izgalmas csatákba bonyolódhatnak, amely bármikor megváltozhat.

The Banner Saga Factions-harc

Sok múlik a részleteken

Hiszen ezek varázsolnak el egy játékban, és sokszor ezek azok a pillanatok, amelyek eszedbe jutnak, ha vissza gondolsz rá. A The Banner Saga Faction indítása után, egy igazán szép „élő” hátteret látunk, ami egyben a menü. Az épületek testesítik meg a menü elemeit! A Grafika digitálisan rajzon alapul. Nem cell-shared, viszont varázslatos. Maga a harc alatt is sokszor észrevettem, hogy amíg az ellenfél gondolkozik, a pattogó parazsat figyelem a térképen, vagy éppen azt, ahogy az emberek (nézők) figyelik a harc kialakulását, legyen az egy kocsma, vagy egy kikötő magaslati helye. A térképeken nagyon kevés mozgó elem van, de néha elrepül egy madárcsapat vagy egy-egy figura megmozdul, de nem mondhatni élő háttérnek. Viszont ahogy az árnyékokkal, és a hangokkal játszanak, az ember úgy érzi, ott van a harcmezőn. Ráadásul nem kell semmilyen erős gép, és mégis magával a rajzokkal tudják érzékeltetni a magasság- és mélységérzetet. Ezt meg lehet figyelni, ha az egeret kihúzzuk a térkép szélére, mennyire változik a „látószögünk” pedig nem történt zoom. A grafika szép, nem azt mondom, hogy ha több pénze lett volna a fejlesztő csapatnak, nem turbózták volna fel a kinézetet, de amit kihoztak ebből a büdzséből, az tényleg dicséretre méltó. Igazi hangulatot adtak vele a játéknak. Okunk nincs a panaszra, hiszen játszani mindig tudunk, szerencsére elegen használják a játékot, barátainkat mindig ki tudjuk hívni, illetve Ranked és Unranked meccseket is játszhatunk. Sőt még arra is figyeltek, hogy aki gyorsabban hoz döntést a játék során, azt külön jutalmazzák. Lehet egy-egy taktikusabb ellenféllel szemben, már megenné a billentyűzetet az a játékos aki kicsit pörgősebben játszik. Így egy olyan funkciót is beépítettek a meccskeresőbe, amely benyomásával te jelzed, hogy átlagosan 30 másodperc alatt döntesz. Így „gyorsabb lépésre hajlamos” emberekkel hoz össze, ráadásul azt plusz pontokkal is honorálja a játék, ha eme ígéretünket be is tartottuk.

The Banner Saga Factions-pontok

Mikrotranzakció

Szerintem üzletileg nem hoztak jó döntést a készítők, vagy egyszerűen nem lehúzni akarták a játékosokat, ami egyáltalán nem rossz dolog, sőt dicséretes. Vásárolhatunk a játék belső rendszerében Renown pontokat, és alakíthatjuk a harcosok kinézetét. Ez viszont csak a színekben nyilvánul meg, így különböző színű ruhákat aggathatsz a katonáidra. Több játékosnál láttam, áldoztak arra, hogy embereik ugyan olyan uniformisban legyenek (mindenki piros dolgokat hordott). Alapvetően, a harcok alapján Renown pontokat gyűjthetünk, és ebből tudjuk bővíteni a Barackunk méretét, ez egyértelmű: ez szabályozza embereink létszámát. A fejlesztéseket tudjuk is ilyen pontból tudjuk megvásárolni.

The Banner Saga Factions-microtranzakció

Ahhoz, hogy egy katonánk fejlődjön, két kritériumot kell teljesíteni: meg kell ölnie legalább x ellenfelet (ez szintenként és katona fajtánként változik, hogy mennyi). Emellett meg kell lennie a megfelelő “Renown” értékünknek. Körülbelül olyan 80 pont kell egy katona fejlődéséhez és 20 megölt ellenfél, nagyjából. Meccsenként átlagban 8 pontot kaphatunk, ha ügyesek vagyunk. Így vásárlással gyorsíthatunk valamicskét, de nem szörnyen nagy ez a lejátszandó meccs szám, hogy egységünket fejleszteni tudjuk. Persze a szintekkel nőnek ezek az értékek, de az elején nem ajánlom, hogy bárki is befizessen, ugyanis az a pár kör kell arra, hogy jól megtanuljuk használni embereinket. Később persze nyugodtan fizessünk, hiszen akkor már arra vagyunk kíváncsiak, hogy milyen a „fejlesztett” csapattal játszani. És nem feltétlen játszanánk le 22 meccset egy nyilas fejlesztése miatt.

Elköltöznénk VikingHon-ba?

Persze, ezeknek a játékoknak az értékelését szeretem a legjobban. Lehet szőrszálat hasogatni, lehet megítélni, hogy ha nem állt felettük nagyobb kiadó miért nem teljes részletességgel dolgoztak. De azt is lehet mondani, hogy egyszerűen eszméletlen, hogy egy kis csapat ilyen szuper játékot hozott össze, amilyen minőséget néhány nagy fizetett kiadó sem tud elérni. Az ilyen játékokat mindig apró dolgok emelik ki a többi közül, és akkor van igazi esélyük. Ha ezt a táblás játék stílust nézzük, a The Banner Saga Faction-nak igenis van helye a piacon, főleg ilyen radikális árképzéssel, hiszen mindenkinek ingyen elérhető.

felirat-teszt90

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply